Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.08.2011 09:29 - Бхагавад Гита глава 9 и 10
Автор: universalnoto Категория: Други   
Прочетен: 614 Коментари: 0 Гласове:
0



Девета глава

Върховносияйния каза:

1

На теб, понеже си сдържан и предан,

ще ти дам това тайно Знание

и способността да го осезаваш.

То прави човека свободен от злото.

 

 

2

То е царствена мъдрост и тайна.

То е върховното очищение:

зримо, достъпно, закономерно —

постига се с радост и не се губи.

 

3

Но който в моя закон не вярва —

не ме постига, о, Парамтапа.

И в кръговратите на самсара

пак се преражда, за да умира.

 

4

Целият проявен свят е изпълнен

от мен, изначално непроявеният

Всичко смъртно в мен се съдържа.

Но аз не в смъртното се съдържам.

 

5

Всъщност и то не в мен съществува.

Такова е мойто пораждащо тайнство.

Чрез йогамайя творя съществата.

Поддържам ги — без в тях да се съдържам.

 

 

6

Както мощните вихри на вятъра

винаги пребивават в пространството

така съществата в мен пребивават,

Тази истина трябва да знаеш!

 

7

Когато се свърши денят на Брахма,

съществата изчезват в природата ми.

Когато новият ден започне —

аз пак произвеждам същества.

 

8

Направлявайки свойта природа,

много пъти и без тяхна воля

съществата съм възсъздавал —

аз — независимият от природата?

 

9

Моите действия, о, Всепобедни,

по никакъв начин не ме обвързват:

Независим от нищо и безпристрастен,

Аз, като зрител, съм над своите действия.

 

10

Под моя надзор пракрити създава

всичко подвижно и неподвижно.

Това е причината, о, Каунтея,

за кръговратите в световете.

 

11

Заблудените не разпознават

мен в човешкото ми въплъщение.

Не знаят мойта върховна същност.

Не виждат, че съм Владетел на всичко.

 

12

Напразни надежди, напразни действия,

празни знания следват невиждащите,

които на зверската и омайваща

природа изцяло са се отдали.

 

13

Но махатмите, подслонили се

в моята висша и чиста природа,

с ум неизменен ми се отдават —

знаят ме като причина за всичко.

 

14

Непрекъснато ме възхваляват

ревностните и твърди в обета.

Вярно ми служат уравновесените.

А любещите ми се покланят.

 

15

Принасят ми някои в жертва знанието,

като мислят за мене — Едното,

или за мене — неизброимото,

или за мене — във всеки различното.

 

16

Аз съм Обреда. Аз съм Жертвата.

Аз съм Свещената трева, Мантрата,

Възлиянието за предците,

Маслото, Огъня, Приношението.

 

17

Аз съм Бащата на всичко и Майката,

и Прародителя, и Вседържателя,

Чистотата, Предмета на Знанието,

Ом, Риг, Сама и Яджурведа съм.

 

18

Аз съм Пътя, Царя, Убежището

и Свидетеля, и Любовника.

Аз съм Началото, Трайността, Края,

Съкровищницата, Вечното семе.

 

19

От мене е топлината на слънцето.

Аз съдържам дъжда и го пращам.

Аз съм Смъртта и съм Безсмъртието.

Което е и Което не е.

 

20

Позналите трите веди и сомата, —

чисти от грях, ме почитат със жертви,

за да постигнат небето. Постигат го —

дълго блаженстват в света на Индра.

 

21

Но наградата за заслугите им

не е безкрайна — и пак се раждат.

Следвайки ведите, търсят наслади —

но те са крайни: възход и падане.

 

 

22

А тези, които мислят за мене

непрестанно и ме почитат —

неизменните — аз ги дарявам

с истинско, вечно блаженство, в йога.

 

23

Но дори тези, които с вяра

принасят жертви на божествата,

и те мен почитат, о, Каунтея,

макар и не по правилен начин.

 

24

Защото аз вкусвам всички жертви,

защото аз съм на всичко Владетеля,

Но те не знаят моята същност.

И отново пропадат в самсара.

 

25

Поклонник на божества отива

при божества. На предци — при предците.

Поклонник на демони — при демоните.

А моите поклонници идват при мене.

 

26

Който с любов ми поднася цвете,

листо или плод, или вода само —

на този чист човек дара любовен

приемам и поглъщам с наслада,

 

27

Каквото правиш, ядеш, гориш в жертва,

каквото даваш или изстрадваш —

поднасяй всичко, о, Каунтея,

като свещена жертва на мене.

 

28

Така от оковите на делата

и плодовете — добри или лоши,

ще бъдеш свободен. В покоя на йога

чрез своя отказ ще ме постигнещ.

 

29

Към всички същества съм еднакъв.

Нямам по-скъпи и по-омразни.

Но които с любов ме почитат —

наистина в тях съм и те са в мене.

 

30

Дори и най-големият грешник,

дойде ли с предана обич към мене —

трябва да го нарекат праведен,

понеже правилно се е насочил.

 

31

Скоро той ще съзнае закона

и във вечен покой ще остане.

Узнай на дело, о, Каунтея.

моите поклонници не загиват.

 

32

Подслонените в мене, о, Партха,

дори от грешна утроба родени,

дори жени и вайши, и шудри

достигат върховното състояние.

 

33

Какво да кажем за чисти брамини

и царе-риши, които ме тачат!

Понеже останалото е тленният

свят на неволите — мен ме почитай.

 

34

Мисли за мен, обичай ме — бхакта мой,

мой жертводарител и мой поклонник!

Щом аз единствена цел съм ти станал —

ти ще ме имаш и ще се слееш с мен!

 

Ом тат сат

Така в славната Бхагавадгита, която е сред най-мъдрите упанишади, в тази наука за брахман, в това ръководство по йога, в беседата между Шри Кришна и Арджуна завършва деветата глава, наречена

ЙОГА ЧРЕЗ ЦАРСТВЕНАТА НАУКА И ЦАРСТВЕНАТА ТАЙНА
 

Десета глава

Върховносияйния каза:

1

Слушай нататък, о, Мощноръки,

слушай върховното мое слово,

което пред теб изричам от обич

и понеже добро ти желая.

 

2

За произхода ми нищо не знаят

ни богове, ни велики риши.

Защото самият аз съм началото

на богове и велики риши!

 

З

Който ме знае мен, неродения,

безначален Владетел на световете

този незаблуден между смъртните

от греховете се освобождава.

 

4

Разум, знание, непогрешимост,

правдивост, търпимост, себевладеене,

покой, тъга и радост, раждане

и умиране, страх и безстрашие,

5

кротост, безстрастност, доволство, щедрост,

жертвоготовност, чест и безчестие —

тези различни състояния

на съществата от мен произлизат.

 

6

Седмината мъдри велики риши,

четиримата древни и всички Ману

в мен бяха — моят ум ги създаде,

а те родиха в света съществата.

 

7

Който познава по същност йога

и тези мои силопроявления,

се слива чрез непоклатимата йога

с Едното — това е моята истина.

 

8

Аз съм първопричина на всичко:

Аз съм начален вселенски тласък.

Щом мъдреците така ме виждат —

те ме почитат с любов и вяра.

 

9

Отдали на мен ума и живота си,

те взаимно се просвещават.

Като говорят за мен непрестанно,

чувстват само блаженство и радост.

 

10

На тези, които, уравновесени,

ме почитат с любов и преданост,

Аз давам това единство на разума,

чрез което се стига до мене.

 

11

Понеже чувствам към тях състрадание,

в тяхната същност се установявам

и със сияен светилник от мъдрост

премахвам мрака на неведението.

 

Арджуна каза:

12

Ти си върховен брахман, сияние,

върховна святост и вечен пуруша,

изначална вселенска сила си —

нероден и присъстващ във всичко.

 

13

Така те наричат мъдреците,

Нарада, който сред тях е божествен,

също Асита, Девала, Вяса —

и ти самият сега го казваш.

 

14

Вярвам на твоите слова, о, Сияйни —

всичко, което изричаш, е истина!

Ни богове, нито демони знаят

твоята същност, о, Най-прекрасни

 

15

Само ти се познаваш чрез себе си,

о, Върховен Пуруша! Създател

на съществата и господар техен,

бог на боговете, владетел световен!

 

16

Само ти можеш да ми откриеш

това велико силопроявление,

чрез което проникваш във всички

светове и навеки пребъдваш!

 

17

Как бих могъл да те позная,

като мисля за теб, о, йогин?

И в какъв образ да си представям

твоята същност, о, Най-прекрасни!

 

18

Говори още и по-подробно

за твойта йога и твойта сила!

Вкусил амрита, о, Джанардана,

аз ненаситно жадувам за още!

 

Върховносияйния каза:

19

Така да бъде! Ще ти разкрия

някои мои силопроявления.

Някои само, о, Курунандана!

Защото нямат край моите прояви.

 

20

Аз съм Атмана, о, Гудакеша,

в сърцевината на всичко живо.

Аз съм Началото и Средата,

както и Края на всичко живо.

 

21

Сред бляскавите Адитя съм Вишну.

Сред светилата — лъчистото Слънце.

Сред бурни Марути — лъча Маричи.

Сред стражите на нощта — Луната.

 

22

Сред ведите аз съм Самаведа.

Сред боговете съм Индра Водителя.

Сред сетивата — Ум съм наречен.

В съществата аз сьм Съзнанието.

 

23

Сред ужасните Рудри съм Шива.

Сред злите духове — Цар на Обилието

Сред святите Васу — чистия Огън.

Срел планините — Свещената Меру.

 

24

Между домашните жреци, о, Партха,

аз съм Застъпника Брихаспати.

Сред пълководците аз съм Сканда.

Сред водоемите съм Океана.

 

25

Сред великите риши съм Бхригу.

Сред думите — ом — едносричния Брахман.

Сред жертвите — Безмълвното славене.

Сред неподвижното — Хималаите.

 

26

Сред дърветата аз съм Ашваттха.

Сред богоподобните мъдри — Нарада.

В звездната музика съм Читрарадха.

Сред съвършените земни10 — Капила.

 

27

Сред конете аз съм небесния

Уччайшрава — роден от амрита.

Сред божите слонове съм Айравата.

Сред мъжете съм Цар на мъжете.

 

28

Сред оръжията съм Ваджра.

Сред кравите — Крава на желанията.

Всепораждащият Кама съм.

Сред змиите съм царят Васуки.

 

29

Сред нагите съм вселенският Шеша,

Сред водните жители — бог Варуна.

Сред предците небесни — Аряма.

Сред царете съм царят на смъртта — Яма.

 

30

Сред демоните Прахлада — Радостния.

Сред изброителите съм Времето.

Царят лъв съм сред зверовете.

А сред птиците — царят Гаруда.

 

31

Сред пречистващите съм Вятъра.

Сред носещите оръжие — Рама.

Сред рибите съм гигантът Макара.

Сред реките — небесната Ганга.

 

32

Аз съм Началото, аз съм Средата

и аз съм Края на съществуващото,

Сред науките аз съм за брахман.

А сред спорещите съм Словото.

 

33

Аз съм първият — „А“ — сред звуците,

И съм Двандва сред сложните думи.

Аз съм също и вечното Време.

Творец съм с лица във всички посоки.

 

34

Аз съм Смъртта, отнасяща всичко.

Аз съм Бъдещите рождения.

Сред жените съм Слава, Реч, Памет,

Красота, Жертвеност, Твърдост и Милост.

 

35

Сред ведийските химни съм Брихатсаман.

Сред стихотворните ритми — Гаятри.

Сред месеците съм Маргаширша.

Сред сезоните — Времето на цъфтежа.

 

36

Аз съм и Хитростта във хазарта,

и Блясъка във великолепието.

Аз съм Победата. Аз съм Волята.

И Добродетелта на праведните.

 

37

Сред рода Вришни съм Васудева.

А сред Пандавите съм Арджуна!

Сред мъдреците в света съм Вяса.

Певецът Ушана съм сред поетите.

 

38

Аз съм Скиптъра на управниците

и Политиката на побеждаващите.

Аз съм Мълчанието на тайната.

На тези, които знаят — Знанието.

 

39

Във всичко, което съществува,

аз съм Семето, о, Арджуна!

Нищо подвижно или неподвижно

не може без мен да съществува.

 

40

Нямат край моите чудни вселенски

проявления, о, Парамтама!

Което чу, бяха само примери

за неизчерпаемата ми сила.

 

41

Всичко, което е мощно и славно,

което е истинско или красиво,

възниква, понеже съдържа частица

от моята великолепна сила.

 

42

Но какъв смисъл има да знаеш

всички тези неща, о, Арджуна?

Знай, че аз съм. И света поддържам

с една невидима своя частица.

 

Ом тат сат

Така в славната Бхагавадгита, която е сред най-мъдрите упанишади, в тази наука за брахман, в това ръководство по йога, в беседата между Шри Кришна и Арджуна завършва десетата глава, наречена

ЙОГА ЧРЕЗ ПРОЯВЛЕНИЯ НА СИЛАТА

 



Тагове:   бхагавад гита,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: universalnoto
Категория: Други
Прочетен: 698886
Постинги: 373
Коментари: 326
Гласове: 231
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031